Informatie voor ouders
Oya’s Childcare Obrecht
Jacob Obrechtstraat 26
1071 KM Amsterdam
020-226 2424
obrecht@oyas.nl

Beste ouder, verzorger,
Welkom bij Oya’s Childcare. Oya’s kijk op kinderopvang is om kleine wonderen te koesteren. Stap voor stap, elke dag weer, ontwikkelen kinderen hun eigen unieke talenten en persoonlijkheden door hun wereld en hun plaats daarin te ontdekken. Ze verbazen ons met hun creativiteit, hun ontdekkingen, hun verbeeldingskracht, de oprechtheid van hun emoties en hun vermogen om spelenderwijs te leren.
Wij gaan er voor zorgen dat uw kind zich hier thuis en veilig voelt; en zullen uw leven ook een beetje gemakkelijker maken.
In dit document hebben wij een paar belangrijke zaken opgenomen. Wij vragen u om deze informatie goed door te nemen. Als u naar aanleiding van onderstaande informatie vragen heeft dan horen wij dat graag.
Openingstijden
Onze standaarduren voor dagopvang zijn van 7.30 uur tot 18.30 uur, van maandag tot en met vrijdag. Maar als u uw kind een keer iets later op wilt halen, geen probleem als u het ons vooraf laat weten.
Pedagogisch beleid
Oya’s Childcare heeft een pedagogische visie, die is gebaseerd op gevestigde kennis over de ontwikkeling van kinderen en op best practices, gecombineerd met een flinke dosis gezond praktisch verstand. Wij geloven niet dat er één juiste manier is om de ontwikkeling van een kind te stimuleren. Wij geloven wel dat goede kinderopvang een hoge mate van gevoeligheid vereist voor het individuele kind en voor de mogelijkheden tot sociale interactie binnen de groep.
Onze visie is uitgewerkt in ons pedagogisch beleidsplan, zowel voor de opvang bij Oya’s crèche (0-4 jaar), als voor Oya’s BSO (4-12 jaar). Dit beleidsplan ligt ter inzage voor ouders op kantoor bij de vestigingsmanager.
Ouderportaal
Oya’s Childcare maakt gebruik van een digitaal ouderportaal. Via deze web applicatie kunnen wij alle gegevens met betrekking tot u en uw kind(eren), contracten, facturen en ruildagen bijhouden. U kunt via dit portaal gegevens wijzigen, en eventuele ruil- en extra dagen aanvragen. De nannies op de groep van uw kind zullen op het ouderportaal regelmatig foto’s plaatsen van activiteiten die zij doen met de kinderen. Op deze manier kunt u vanuit kantoor, huis of op reis, volgen wat uw kind tijdens het verblijf bij Oya’s aan het doen is. De organisatie code voor de app: Kd76f70c3
Wegbrengen
In de ochtend vragen wij u, voor u de groep binnen gaat, de jas en eventuele spullen van uw kind aan de kapstok te hangen. Bij het binnenkomen op de groep is uw kind dan direct speelklaar.
Voor kinderen zijn vaste rituelen heel belangrijk omdat ze veiligheid en zekerheid bieden en kinderen helpen de wereld om hen heen te begrijpen. Een van die rituelen is het afscheid nemen van papa en mama.
Als u met uw kind op de groep komt kunt u samen iets uit kiezen voor het kind om te doen, bijvoorbeeld een spelletje of een boekje. Als uw kind zich vertrouwd voelt vragen wij u op een duidelijke manier afscheid te nemen van uw kind. Het is van belang dat u na het afscheid nemen direct de groep verlaat. Uit ervaring is gebleken dat het moment van afscheid niet te lang gerekt moet worden. Op het moment dat een kind het moeilijk heeft met afscheid nemen zal de nanny het kind van de ouder(s) overnemen en samen met het kind de ouder uitzwaaien.
Als u uw kind halverwege de ochtend bij Oya’s komt brengen of halen, zullen wij om de rust op de groep te bewaren u vragen tussen 10.00 en 16.00 uur niet de groep binnen te komen. U kunt uw kind naar kantoor brengen of vragen of uw kind naar een andere ruimte kan worden gebracht.
Ophalen
Ook bij het ophalen van de kinderen zorgen wij graag voor duidelijkheid voor de kinderen. Als u op de groep binnenkomt, geven wij het kind weer onder uw hoede. Als u tijd heeft kunt u met uw kind nog even het spelletje afmaken of een boekje lezen. Een van de nannies zal u vertellen hoe de dag is verlopen en of er eventuele bijzonderheden waren waarna de nannies afscheid nemen van uw kind.
In principe kan uw kind alleen door u gehaald worden; uiteraard kan u iemand anders vragen uw kind te halen. Wij vragen u dit van tevoren aan ons door te geven. Mocht u dit vergeten zijn, dan zullen wij u bellen alvorens uw kind aan die persoon mee te geven.
Afmelden
Is uw kind ziek of blijft hij/zij om een andere reden thuis, dan kunt u uw kind via ons ouderportaal afmelden. Wij vragen u dit tijdig te doen, het liefste voor 08.30 uur, zodat wij hier rekening mee kunnen houden met de voor die dag geplande activiteiten. Mocht het ouderportaal niet beschikbaar zijn of u niet in de mogelijkheid zijn om in te loggen, dan kunt u uw kind uiteraard ook telefonisch (020- 226 24242) of per mail (obrecht@oyas.nl) afmelden.
Extra – of ruildag
Als u uw kind een extra dag bij Oya’s wilt brengen of een dag wilt ruilen, dan kunt u via het ouderportaal een aanvraag indienen. Ook tijdens deze extra dagen zal uw kind (als er ruimte op de groep is) op de eigen (stam)groep met de vaste nannies geplaatst worden. Wanneer deze aanvraag goedgekeurd is, ontvangt u een email van ons; ook is de aangevraagde dag op het ouderportaal volledig groen gekleurd. Als dit het geval is kunt u uw kind brengen.
Uitstapjes
Oya’s Childcare wil uw kind een leuke en uitdagende omgeving bieden. Dat doen wij niet alleen op de groepen, in de tuin of in een van de extra ruimtes binnen; wij zullen de ervaringswereld van uw kind vergroten door uitstapjes te maken. Van deze uitstapjes wordt u vooraf of bij het brengen op de hoogte gebracht.
Als uw kind bij een bepaald uitstapje niet mee kan of mag, zoeken wij naar alternatieve opvang op de groep, in een andere groep of door te ruilen met een andere dag.
Wat neemt u mee?
Wij vragen u, als u de eerste keer bij Oya’s Childcare komt, reservekleding voor uw kind mee te nemen. Deze kleding kunt u dan bij Oya’s achterlaten voor het geval er een keer een ‘ongelukje’ gebeurt. Indien uw kind een speen gebruikt of met een knuffel slaapt, vragen wij u deze ook mee te brengen.
Wij vragen u om geen eigen speelgoed mee te nemen naar Oya’s; wij zorgen voor voldoende, geschikt speelgoed op de groepen.
Voeding
Heeft u kind een allergie met betrekking tot voeding, dan zal dit tijdens het intakegesprek uitgebreid besproken worden en genoteerd worden bij de kindgegevens. Wij zullen met de dieet(wensen) rekening houden.
Moedermelk
Indien u wilt dat uw kind tijdens het verblijf bij Oya’s Childcare wordt gevoed met afgekolfde moedermelk, dan vragen wij u op het flesje de naam van uw kind én de datum van afkolving te vermelden. Het is belangrijk dat u zorgt voor voldoende voeding; als u extra moedermelk meeneemt kunnen wij dat (tijdelijk) invriezen.
Flesvoeding
Oya’s Childcare heeft zuigelingenvoeding in poedervorm in huis van Nutrilon, Nannycare en Biobimlac. Mocht uw kind in verband met een allergie speciale zuigelingenvoeding nodig hebben, dan kunt u die zelf meebrengen in poedervorm.
Voedingsmiddelen die gekoeld bewaard moeten worden
Wanneer u eten meegeeft voor uw kind, dat in de koelkast bewaard moet worden, dan vragen wij u erop te letten dat de producten niet langer dan 30 minuten buiten de koelkast zijn geweest.
Ziekte
Wij vragen u uw kind thuis te houden als uw kind een besmettelijke ziekte heeft anders dan een milde verkoudheid[1]. Dit beschermt de andere kinderen bij Oya’s en is in het belang van uw zieke kind, dat rust en zo min mogelijk prikkels nodig heeft.
Als uw kind een niet besmettelijke ziekte heeft, zullen wij samen met u overleggen of uw kind er baat bij heeft naar Oya’s te komen en of een aangepast programma nodig is.
Als uw kind gedurende het verblijf bij Oya’s ziek wordt, nemen wij contact met u op. In samenspraak wordt besloten of uw kind al dan niet op zal worden gehaald. Indien nodig, kan uw kind tijdelijk opgevangen worden in een van de aparte ruimtes en zal er extra aandacht worden gegeven aan uw kind.
In het geval dat er bij Oya’s op een van de groepen sprake is van meerdere kinderen met een (door de huisarts vastgestelde) besmettelijke ziekte dan wordt dit onverwijld aan u en alle andere ouders gecommuniceerd door middel van het ouderportaal, per mail en met notificaties op de groepen.
[1] Bij krentenbaard en koortslip vragen wij om altijd langs de huisarts te gaan en het kind minimaal 48 uur te behandelen alvorens het kind weer naar Oya’s te brengen.
Medicijngebruik
Indien het nodig is dat wij uw kind medicijnen moeten toedienen dan zullen wij dit uitvoerig met u bespreken. Wij volgen daarbij ons Medisch Protocol. Alle medische gegevens en het medicijngebruik zullen worden opgenomen in het dossier van uw kind.
Overgang naar BSO
Als uw kind eraan toe is om door te schuiven naar de BSO van Oya’s, dan zullen wij u hierover informeren en het wennen bespreken. Uw kind zal eerst op de eigen groep kennis maken met de ‘nieuwe’ vaste nannies, om daarna een keer te gaan wennen op BSO.
Veiligheid
Om de veiligheid van kinderen te allen tijde te waarborgen hebben wij regels ingesteld. Tot u uw kind heeft afgegeven bij de (stam)groep en nannies van uw kind, bent u verantwoordelijk voor uw kind. Ook na het ophalen van de groep en bij het verlaten van het pand bent u verantwoordelijk.
In de gangen en op de trap mag door de kinderen niet gerend worden; kinderen mogen alleen onder begeleiding van een volwassene gebruik maken van het toilet.
In het pand zijn huisdieren niet toegestaan. Als u bij het brengen of halen uw hond meeneemt, dan vragen wij u deze aan de voorkant van het pand aan te lijnen.
Om de veiligheid van de kinderen te garanderen mogen ouders de toegangsdeur van de tuin niet gebruiken. Als uw kind in de tuin aan het spelen is als u uw kind komt ophalen, vragen wij u via het pand de tuin weer te verlaten.
Ook voor de veiligheid vragen wij u om uw kind geen kleding aan te trekken met (lange) koordjes.
Houd uw persoonlijke spullen (zoals tassen) bij u of op een hoogte zodat kinderen hier niet bij kunnen. Tevens vragen wij ouders om niet in en om het pand te roken.
Inzet personeel
Oya’s Childcare stelt alles in zijn werk om voor een zo groot mogelijke veiligheid van de kinderen zorg te dragen. Zo zullen wij er altijd voor zorgen dat wij – minimaal – aan de in de wet vastgelegde kind-nanny-ratio voldoen. Daarnaast houden wij ook het vierogenprincipe in acht; wij zorgen ervoor dat er naast de verzorgende nanny altijd een andere volwassene mee kan kijken of mee kan luisteren.
Klachtenprocedure
Wij vinden het niet alleen heel belangrijk dat de kinderen zich veilig en vertrouwd voelen bij Oya’s, ook is het essentieel dat ouders hun kleine wondertjes met een gerust hart bij ons achterlaten. Wij proberen open, transparant en toegankelijk te zijn.
Het zou kunnen voorkomen dat ouders ondanks dat niet tevreden zijn. Dan kunnen zij dit aangeven bij het management zodat er een gepaste oplossing kan worden geboden. Ouders kunnen ons hiervoor ter plaatse aanspreken, of ze kunnen telefonisch of per mail contact met ons opnemen en/of een afspraak maken.
Indien er bij een klacht geen gepaste oplossing gevonden wordt, kan schriftelijk een formele klacht ingediend worden bij het management van Oya’s Childcare. Wij zijn te bereiken per email: obrecht@oyas.nl. Oya’s Childcare heeft daarvoor een interne klachtenregeling opgesteld. Deze regeling beschrijft de werkwijze bij het behandelen en registreren van klachten van ouders. De klachtenregeling ligt ter inzage op het kantoor van Oya’s Childcare.
Mocht de interne klachtafhandeling niet leiden tot een bevredigende oplossing dan staat ouders de weg vrij naar informatie, advies en mediation bij het Klachtloket Kinderopvang via www.klachtenloket-kinderopvang.nl. Ouders kunnen het geschil ook aanmelden bij de Geschillencommissie via www.degeschillencommissie.nl .
In sommige uitzonderlijke gevallen kan de klacht rechtstreeks ingediend worden de Geschillencommissie. Het reglement van de Geschillencommissie vindt u op www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/kinderopvang/.
Oudercommissie
Ter ondersteuning van beslissingen met betrekking tot de dagelijkse uitvoering van de kinderopvang, heeft Oya’s Childcare een oudercommissie geformeerd. De oudercommissie bestaat uit 5 leden en heeft regelmatig contact met het management over het reilen en zeilen van het kindercentrum. Het advies van de oudercommissie gaat over zaken als veiligheid, gezondheid, openingstijden, prijzen, voeding, opvoeding, activiteiten en de klachtenregeling. Het advies is niet bindend voor het management van Oya’s zolang schriftelijk en gemotiveerd wordt aangegeven dat het belang van de kinderopvang zich tegen het advies afzet. Soms wordt de oudercommissie ook gevraagd bij de organisatie van ouderavonden en feesten. Het mailadres is oc@oyas.nl.
Privacy
Oya’s Childcare is gehouden aan de geldende wet- en regelgeving op het gebied van persoonsregistratie en privacy. Voor het verlenen van verantwoorde opvang, heeft Oya’s de persoonlijke gegevens van de kinderen en hun ouders nodig. Oya’s registreert deze gegevens in een software programma, KindPlanner. Deze gegevens zijn niet toegankelijk voor onbevoegden en worden niet zonder toestemming doorgegeven aan anderen. Alle medewerkers van Oya’s hebben daarnaast een geheimhoudingsplicht tegenover derden.
Hoe neemt u contact met ons op?
Ons kantoor is gevestigd in hetzelfde pand als onze kinderopvang. U kunt bij ons kantoor terecht voor al uw vragen.
Oya’s Childcare Obrecht
Jacob Obrechtstraat 26
1071 KM Amsterdam
020-226 2424
obrecht@oyas.nl