5 minuten leestijd


Informatie voor ouders

Routines en rituelen - Thumbnail Oya's

Beste ouder, verzorger,  

Welkom bij Oya’s Childcare. Onze kijk op kinderopvang is om kleine wonderen te koesteren. Stap voor stap, elke dag weer, ontwikkelen kinderen hun eigen unieke talenten en persoonlijkheden door hun wereld en hun plaats daarin te ontdekken. Ze verbazen ons met hun creativiteit, hun ontdekkingen, hun verbeeldingskracht, de oprechtheid van hun emoties en hun vermogen om spelenderwijs te leren.  

Wij gaan ervoor zorgen dat uw kind zich hier thuis en veilig voelt; en zullen uw leven ook een beetje gemakkelijker maken.  

In dit document hebben wij een paar belangrijke zaken opgenomen. Wij vragen u om deze informatie goed door te nemen. Als u naar aanleiding van onderstaande informatie vragen heeft dan horen wij dat graag.  

 

Openingstijden 

Onze standaarduren voor dagopvang zijn van 7.30 uur tot 18.30 uur, van maandag tot en met vrijdag. Vóór 8.00 uur en na 18.30 uur wordt uw kind opgevangen op groep 4, direct naar links in de hal, door de klapdeuren. 

 

Pedagogisch beleid 

Oya’s Childcare heeft een pedagogische visie, die is gebaseerd op gevestigde kennis over de ontwikkeling van kinderen en op best practices, gecombineerd met een flinke dosis gezond praktisch verstand. Wij geloven niet dat er één juiste manier is om de ontwikkeling van een kind te stimuleren. Wij geloven wel dat goede kinderopvang een hoge mate van gevoeligheid vereist voor het individuele kind en voor de mogelijkheden tot sociale interactie binnen de groep.  

Onze visie is uitgewerkt in ons pedagogisch beleidsplan. Dit beleidsplan ligt ter inzage voor ouders op kantoor bij de vestigingsmanager. 

 

Ouderportaal 

Oya’s Childcare maakt gebruik van een digitaal ouderportaal. Via deze web applicatie kunnen wij alle gegevens met betrekking tot u en uw kind(eren), contracten, facturen en ruildagen bijhouden. U kunt via dit portaal gegevens wijzigen en ruil- en extra dagen aanvragen. De nannies op de groep van uw kind zullen op het ouderportaal regelmatig foto’s plaatsen van activiteiten die zij doen met de kinderen. Op deze manier kunt u vanuit kantoor, huis of op reis, volgen wat uw kind tijdens het verblijf bij Oya’s Childcare aan het doen is. 

  • De organisatie code voor de app: Kd76f70c3 
 
 

Wegbrengen 

In de ochtend vragen wij u, voor u de groep binnen gaat, de jas en eventuele spullen van uw kind aan de kapstok te hangen. Bij het binnenkomen op de groep is uw kind dan direct speelklaar. 

Voor dreumesen en peuters zijn vaste rituelen heel belangrijk omdat ze veiligheid en zekerheid bieden en kinderen helpen de wereld om hen heen te begrijpen. Een van die rituelen is het afscheid nemen van papa en mama.  

Als u met uw kind op de groep komt kunt u samen iets uit kiezen voor het kind om te doen, bijvoorbeeld een spelletje of een boekje. Als uw kind zich vertrouwd voelt vragen wij u op een duidelijke manier afscheid te nemen van uw kind. Het is van belang dat u na het afscheid nemen direct de groep verlaat. Uit ervaring is gebleken dat het moment van afscheid niet te lang gerekt moet worden. Op het moment dat een kind het moeilijk heeft met afscheid nemen zal de nanny het kind van de ouder(s) overnemen en samen met het kind de ouder uitzwaaien.  

Als u uw kind halverwege de dag bij Oya’s Childcare komt brengen, zullen wij – om de rust op de groep te bewaren – u tussen 10.00 en 16.00 uur vragen te melden op kantoor zodat de nanny gebeld kan worden om het kind op te komen halen en, na het afscheid nemen, uw kind naar de groep te brengen.  

 

Ophalen 

Ook bij het ophalen van de kinderen zorgen wij graag voor duidelijkheid voor de kinderen. Als u op de groep binnenkomt, geven wij het kind weer onder uw hoede. Als u tijd heeft kunt u met uw kind nog even het spelletje afmaken of een boekje lezen. Een van de nannies zal u vertellen hoe de dag is verlopen en of er eventuele bijzonderheden waren waarna de nannies afscheid nemen van uw kind. 

In principe kan uw kind alleen door u gehaald worden; uiteraard kan u iemand anders vragen uw kind te halen. Wij vragen u dit van tevoren aan ons door te geven. Mocht u dit vergeten zijn, dan zullen wij u bellen alvorens uw kind aan die persoon mee te geven.  

Als u uw kind halverwege de dag op komt halen, zal kantoor naar de groep bellen om door te geven dat u er bent. Een van de nannies zal dan, om de rust op de groep te bewaren, uw kind uit de groep halen en naar u toebrengen. Vanaf 16.00 uur kunt u uw kind op de groep ophalen. 

 

Afmelden 

Is uw kind ziek of blijft hij/zij om een andere reden thuis, dan kunt u uw kind via ons ouderportaal afmelden. Wij vragen u dit tijdig te doen, het liefste voor half tien, zodat wij hier rekening mee kunnen houden met de voor die dag geplande activiteiten. Mocht het ouderportaal niet beschikbaar zijn of u niet in de mogelijkheid zijn om in te loggen, dan kunt u uw kind uiteraard ook telefonisch  
(020- 7058040) of per mail (info@oyas.nl) afmelden. 

 

Extra – of ruildag 

Als u uw kind een extra dag bij Oya’s Childcare wilt brengen of een dag wilt ruilen, dan kunt u dit via het ouderportaal aangegeven. Ook tijdens deze extra dagen zal uw kind (als er ruimte op de groep is) op de eigen (stam)groep met de vaste nannies geplaatst worden.  

Een verzoek kan alleen worden goedgekeurd als er beschikbaarheid is. Omdat alle groepen volgepland zijn, hangt de beschikbaarheid af van de afwezigheid van andere kinderen op de groep. Vaak weten wij dit pas kort voorafgaand aan de dag die aangevraagd is en soms zelfs pas op de ochtend zelf. Het is voor ons dus lastig om een verzoek al verder voorafgaand aan de aangevraagde dag goed te keuren.  

 Zolang het verzoek nog gestreept is, is het verzoek nog niet goedgekeurd. Het verzoek wordt groen als wij goedkeuren en pas dan kan uw kind komen op de aangevraagde dag.  

 Als er geen plek is, dan keuren wij het verzoek af en wordt het verzoek in de planning rood gekleurd. Als u geruild heeft vanaf een dag uit het verleden, komt daarmee de oorspronkelijke dag ook te vervallen. Als u geruild heeft vanaf een dag in de toekomst, behoudt u uw oorspronkelijke dag en kunt u die eventueel nogmaals proberen weg te ruilen. 

 Ruilverzoeken kunt u doen naar een dag twee maanden voorafgaand aan of twee maanden later dan de oorspronkelijke dag.  

 U ontvangt ook een email vanuit het systeem met daarin de goedgekeurde of afgekeurde dag, deze gaat naar de ouder die ook de facturen ontvangt en staat gemarkeerd als ouder nr 1. 

 

Uitstapjes 

Wij willen uw kind een leuke en uitdagende omgeving bieden. Dat doen wij niet alleen op de groepen, in de tuin of in een van de extra ruimtes binnen; wij zullen de ervaringswereld van uw kind vergroten door uitstapjes te maken. Van deze uitstapjes wordt u vooraf op de hoogte gebracht. 

Als uw kind bij een bepaald uitstapje niet mee kan of mag, zoeken wij naar alternatieve opvang op de groep, in een andere groep of door te ruilen met een andere dag. 

 

Wat neemt u mee? 

Wij vragen u, als u de eerste keer bij Oya’s Childcare komt, reservekleding voor uw kind mee te nemen. Deze kleding kunt u dan op de groep achterlaten voor het geval er een keer een ‘ongelukje’ gebeurt. Indien uw kind een speen gebruikt of met een knuffel slaapt, vragen wij u deze ook mee te brengen.  

Wij vragen u om geen eigen speelgoed mee te nemen naar de groep; wij zorgen voor voldoende, geschikt speelgoed op de groepen. Ook willen wij u verzoeken geen eten mee te geven als u uw kind ’s ochtends op de groep brengt.  

 

Voeding 

Heeft u kind een allergie met betrekking tot voeding, dan zal dit tijdens het intakegesprek uitgebreid besproken worden en genoteerd worden bij de kindgegevens. Wij zullen met alle dieet(wensen) rekening houden.  


Moedermelk 

Indien u wilt dat uw kind tijdens het verblijf bij Oya’s Childcare wordt gevoed met afgekolfde moedermelk, dan vragen wij u op het flesje de naam van uw kind én de datum van afkolving te vermelden. Het is belangrijk dat u zorgt voor voldoende voeding; als u extra moedermelk meeneemt kunnen wij dat (tijdelijk) invriezen.  


Flesvoeding 

Oya’s Childcare heeft zuigelingenvoeding in poedervorm in huis van Nutrilon, Nannycare en Biobimlac. Mocht uw kind in verband met een allergie speciale zuigelingenvoeding nodig hebben, dan kunt u die zelf meebrengen in poedervorm.  

Voedingsmiddelen die gekoeld bewaard moeten worden 
Wanneer u eten meegeeft voor uw kind, dat in de koelkast bewaard moet worden, dan vragen wij u erop te letten dat de producten niet langer dan 30 minuten buiten de koelkast zijn geweest. 

 

Ziekte  

Wij vragen u uw kind thuis te houden als uw kind een besmettelijke ziekte heeft anders dan een milde verkoudheid. Dit beschermt de andere kinderen bij op de groep en is in het belang van uw zieke kind, dat rust en zo min mogelijk prikkels nodig heeft. 

Als uw kind een niet besmettelijke ziekte heeft, zullen wij samen met u overleggen of uw kind er baat bij heeft naar de groep te komen en of een aangepast programma nodig is. 

Als uw kind gedurende het verblijf bij Oya’s Childcare ziek wordt, nemen wij contact met u op. In samenspraak wordt besloten of uw kind al dan niet op zal worden gehaald. Indien nodig, kan uw kind tijdelijk opgevangen worden in een van de aparte ruimtes en zal er extra aandacht worden gegeven aan uw kind.  

In het geval dat er op een van de groepen sprake is van een besmettelijke ziekte dan wordt dit onverwijld aan u en alle andere ouders gecommuniceerd met notificaties op de groepen. 

 

Medicijngebruik 

Indien het nodig is dat wij uw kind medicijnen moeten toedienen dan zullen wij dit uitvoerig met u bespreken. Wij volgen daarbij ons Medisch Protocol. Alle medische gegevens en het medicijngebruik zullen worden opgenomen in het dossier van uw kind. 

 

Overgang groep 

Als uw kind eraan toe is om door te schuiven naar een oudere groep, wordt u hier tijdig over geïnformeerd. Uw kind zal eerst op de eigen groep kennis maken met de ‘nieuwe’ vaste nannies, om daarna een paar keer te gaan wennen op de nieuwe groep. Ook u wordt gevraagd langs te komen om kennis te maken met de nieuwe groep en de vaste nannies. Ook als uw kind de overstap maakt van de crèche naar de BSO zullen wij een wenschema maken voor uw kind.  

 

Veiligheid 

Om de veiligheid van kinderen te allen tijde te waarborgen hebben wij regels ingesteld. Tot u uw kind heeft afgegeven bij de (stam)groep en nannies van uw kind, bent u verantwoordelijk voor uw kind. Ook na het ophalen van de groep en bij het verlaten van het pand bent u verantwoordelijk. 

In de gangen en op de trap mag door de kinderen niet gerend worden; kinderen mogen alleen onder begeleiding van een volwassene gebruik maken van de lift en het toilet. 

In het pand zijn huisdieren niet toegestaan. Als u bij het brengen of halen uw hond meeneemt, dan vragen wij u deze aan de zijkant van het pand aan te lijnen. 

Om de veiligheid van de kinderen te garanderen mogen ouders het hek van de tuin niet gebruiken. Als uw kind in de tuin aan het spelen is als u uw kind komt ophalen, vragen wij u via het pand de tuin weer te verlaten.  

Ook voor de veiligheid vragen wij u om uw kind geen kleding aan te trekken met (lange) koordjes.  

Houd uw persoonlijke spullen (zoals tassen) bij u of op een hoogte zodat kinderen hier niet bij kunnen.  Tevens vragen wij ouders om niet in en om het pand te roken.  

 

Inzet personeel 

Oya’s Childcare stelt alles in zijn werk om voor een zo groot mogelijke veiligheid van de kinderen zorg te dragen. Zo zullen wij er altijd voor zorgen dat wij – minimaal – aan de in de wet vastgelegde kind-nanny-ratio voldoen. Daarnaast houden wij ook het vierogenprincipe in acht; wij zorgen ervoor dat er naast de verzorgende nanny altijd een andere volwassene mee kan kijken of mee kan luisteren.  

 

Klachtenprocedure 

Wij vinden het niet alleen heel belangrijk dat de kinderen zich veilig en vertrouwd voelen bij Oya’s Childcare, ook is het essentieel dat ouders hun kleine wondertjes met een gerust hart bij ons achterlaten. Wij proberen open, transparant en toegankelijk te zijn.  

Het zou kunnen voorkomen dat ouders ondanks dat niet tevreden zijn. Dan kunnen zij dit aangeven bij het management zodat er een gepaste oplossing kan worden geboden. Ouders kunnen ons hiervoor ter plaatse aanspreken, of ze kunnen telefonisch of per mail contact met ons opnemen en/of een afspraak maken.  

Indien er bij een klacht geen gepaste oplossing gevonden wordt, kan schriftelijk een formele klacht ingediend worden bij het management van Oya’s Childcare. Wij zijn te bereiken per email: info@oyas.nl. Oya’s Childcare heeft daarvoor een interne klachtenregeling opgesteld. Deze regeling beschrijft de werkwijze bij het behandelen en registreren van klachten van ouders. De klachtenregeling ligt ter inzage op het kantoor van Oya’s Childcare.  

Mocht de interne klachtafhandeling niet leiden tot een bevredigende oplossing dan staat ouders de weg vrij naar informatie, advies en mediation bij het Klachtloket Kinderopvang via www.klachtenloket-kinderopvang.nl. Ouders kunnen het geschil ook aanmelden bij de Geschillencommissie via www.degeschillencommissie.nl 

 In sommige uitzonderlijke gevallen kan de klacht rechtstreeks ingediend worden de Geschillencommissie.  Het reglement van de Geschillencommissie vindt u op www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/kinderopvang/. 


Oudercommissie 

Ter ondersteuning van beslissingen met betrekking tot de dagelijkse uitvoering van de kinderopvang, heeft Oya’s Childcare een oudercommissie geformeerd.  

De oudercommissie bestaat uit 3 leden en heeft regelmatig contact met het management over het reilen en zeilen van het kindercentrum. Het advies van de oudercommissie gaat over zaken als veiligheid, gezondheid, openingstijden, prijzen, voeding, opvoeding, activiteiten en de klachtenregeling. Het advies is niet bindend voor het management van Oya’s Childcare zolang schriftelijk en gemotiveerd wordt aangegeven dat het belang van de kinderopvang zich tegen het advies afzet. Soms wordt de oudercommissie ook gevraagd bij de organisatie van ouderavonden en feesten.  oc@oyas.nl  

 

Privacy 

Oya’s Childcare is gehouden aan de geldende wet- en regelgeving op het gebied van persoonsregistratie en privacy. Voor het verlenen van verantwoorde opvang, heeft Oya’s Chilcare de persoonlijke gegevens van de kinderen en hun ouders nodig. Oya’s Childcare registreert deze gegevens in een software programma, KindPlanner. Deze gegevens zijn niet toegankelijk voor onbevoegden en worden niet zonder toestemming doorgegeven aan anderen. Alle medewerkers van Oya’s Childcare hebben daarnaast een geheimhoudingsplicht tegenover derden.  


Hoe neemt u contact met ons op? 

Ons kantoor is gevestigd in hetzelfde pand als onze kinderopvang. U kunt bij ons kantoor terecht voor al uw vragen.  

Agamemnonstraat 44 

1076 LW 
020-7058040 
info@oyas.nl 
www.oyas.nl